Ascultă Online Radio Cernăuți

3 iul. 2021

LA 2 IULIE 2021, ÎMPREUNĂ CU ȘTEFAN CEL MARE ȘI SFÂNT ...




Am luat aceste cuvinte nu numai din binecuvântarea Arhimandritului Melchisedec Velnic, starețul Mănăstirii Putna, ci și din privirile oamenilor, dar mai ales ale copiilor, îngenunchiați în rugăciune, din albul imaculat al cămășilor lor de pânză brodate în cruciulițe, cu frunze de stejar, din brâiele tricolore, purtate grațios de tineri și bătrâni, din sobrietatea iluminescenta a veșmintelor călugărilor, din albastrul înalt al cerului, din flacăra candelei ce veghează la mormântul Voievodului...

Alături de dna Alexandrina Cernov, membru de onoare al Academiei Române, le-am luat cu asupra de măsură din bunăvoința Consulului General al României la Cernăuți, Irina Loredana Stănculescu, care ne-a facilitat drumul spre Putna, Bucovina devenindu-i mai mult decât ”la noi acasă”.

 Și aroma trandafirilor, și fragilitatea ierbii pe care mă temeam să calc, dar nu se putea altfel, - absolut toate ce respiră și freamătă la Putna topesc sârme, răstoarnă ziduri și garduri în toate timpurile de când a fost ctitorită de Domnitorul Moldovei Mănăstirea ce-l adăpostește în veșnicie.

Însă numai pe cele ce ne despart le răstoarnă, căci Putna ne este cetatea speranței și credinței, după cum spunea Eminescu în pledoaria-i pentru depunerea urnei de argint cu pământ din toate provinciile românești la mormântul ”creștinului pios, românului mare”: ”Crist a învins cu litera de aur a adevărului și a iubirii, Ștefan cu spada cea de flăcări a dreptului. Unul a fost libertatea, celălalt apărătorul evanghelicului ei”. Ca și acum 150 de ani, când Eminescu i-a adunat pe români la Marea Serbare a celor patru secole de la ctitoria mănăstirii, ca și în timpuri mai apropiate, Ștefan poruncește din mormântu-i de la Putna ”să lupte pentru țară”, neamului său care vine să-i cinstească numele, întâlnindu-se într-o unică rugăciune și îmbrățișare duhovnicească, așa cum râurile se îmbrățișează în mare. Știu că la început era cuvântul, totuși, cuvintele nu mai au putere să exprime ce am văzut și simțit astăzi, la trecerea a 517 ani de la măreața zi de vară ”când a fost să moară Ștefan”, acea mare jale în Țara Moldovei.

Imaginile spun mai mult decât cuvintele. La Putna am simțit cum Dumnezeu pogoară în imagini, în chipurile neprihănite ale copilașilor din brațele părinților. Erau atât de mulți și de cuminți, mai mulți copii decât oameni mari, și mai tăcuți, mai liniștiți... N-am auzit un plânset, nu i-am văzut să zburde, să se uite în telefoane, de parcă ar fi înțeles semnificația divină a zilei, de parcă ar fi pătruns în mesajul duhovnicesc și excursul istoric rostite de ÎPS Calinic, Arhiepiscop al Sucevei și Rădăuților.

 

Vor crește, vor veni și ei cu copilași în brațe ”unde Măria Sa doarme” și se vor bucura, așa cum ne-am bucurat noi de semeața priveliște (parada militară, depunerea coroanelor la mormântul Domnitorului, cântările colectivelor artistice), de pulsul inimilor române, de întâlniri cu oameni dragi, așa cum ne-a ieșit în cale zâmbind Călin Brăteanu, artist popular așteptat la Cernăuți, director al Centrului Cultural ”Bucovina”, cum m-a recunoscut în mulțime și m-a prins de mână profesoara din Râșca, Mihaela Grădinaru, personalitate fascinantă, poet, dirijor al unui minunat cor bărbătesc.

Emoții luminoase și de la întâlnirea cu preotul Mihai Cobziuc, care și-a făcut studiile la Cernăuți. Ce surpriză minunată de a o întâlni la două săptămâni după participarea la ziua lui Mihai Eminescu și inaugurarea, la Cernăuți, a sediului Societății ce poartă numele Poetului, pe stareța Sfintei Mănăstiri Voroneț, de asemenea ctitorie a lui Ștefan cel Mare, stavrofora dr. Gabriela Platon.

 









Această zi a lui Ștefan cel Mare la Putna ne înnemurește și cu oameni pe care nu i-am cunoscut, nu știam că ne sunt dragi. Nu puteam să nu ne apropiem cu dna Alexandrina Cernov de moș Toader Bordei, o făptură pitorească, din județul Neamț. De fapt, să mă ierte pentru cuvântul ”moș”, că el se prezintă drept haiduc din epoca ștefaniană. Când să-i fac o poză, m-a atenționat să-i prind numaidecât opincile.

 

În momentul depunerii de coroane, căutând o poziție mai bună pentru a surprinde în obiectiv clipa, m-am pomenit alături de renumitul actor Florin Persic.

 

Doamne, ce povară e să fii Florin Persic! Nu-i dădeau pace admiratorii să asculte pios cuvântul slujitorilor altarului. Mă mânca și pe mine limba să-l întreb când mai vine la Cernăuți, unde și-a petrecut copilăria și are o nestinsă durere – mormântul surorii sale. N-am îndrăznit, văzându-l prea necăjit de atenția celor din jur.

 

La trapeza oferită generos de obștea monahală a Mănăstirii am avut bucuria sentimentului de mândrie pentru preoții din ținutul nostru, uniți în jurul protopopului Storojinețului, părintele Vasile Covalciuc, care a cântat împreună cu orchestra Ministerului de Interne din Republica Moldova.

 

Importanța momentului crește pe măsură ce această orchestră este una model a carabinierilor basarabeni, dirijor Oleg Cazacu. Republica Moldova, ca țară cu neamul cel mai apropiat de România și leagăn al lui Ștefan cel Mare, a manifestat o prezentă impresionantă – cu un colectiv de la Mănăstirea Marta-Maria, un secretar de stat și alte persoane importante.

Dar și preoții noștri n-au fost mai prejos, arătând că sunt din neamul lui Ștefan și că un popor răstignit numaidecât renaște.

Ne-am desprins cu greu de aura ce plutește deasupra mănăstirii, dar ne aștepta și după poartă o bucurie – întâlnirea cu soții Dorina și prof. Dorin Popescu. Domnul Dorin Popescu, trăiește și azi cu neliniștile noastre, așa cum l-am cunoscut în perioada cât s-a aflat în misiune diplomatică la Cernăuți. Tot ce am trăit și am adus acasă de la această zi ”sunt daruri care ne obligă”, după cum am auzit și am preluat de la ÎPS Calinic, fără să spună totul până la capăt. Adică, ne-a lăsat să alegem fiecare ce ne este mai de valoare pentru ziua de azi, pentru ziua de mâine. (Maria TOACĂ)Foto de autoare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu