O interesantă dezbatere cu titlul „Fondul Moldova – Planul
Marshall al României pentru Republica Moldova” va avea loc joi, 14 ianuarie
2016, începând cu ora 10.00, la Institutul de Cercetări
Europene din
Cluj-Napoca și va fi moderată de conf. univ. dr. Melania-Gabriela Ciot, de la Facultatea de Studii
Europene a Universității Babeș-Bolyay din Cluj-Napoca. Organizatorii dezbaterii
sunt Facultatea de Studii Europene din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai
din Cluj-Napoca, Institutul de Științe Politice și Relații Internaționale „Ion
I.C. Brătianu”, Institutul de Cercetări Europene (ICE), Fundația
Universitară a Mării Negre, Centrul pentru Negocieri și Medieri
Internaţionale şi Europene (CNMIE).
În deschiderea evenimentului vor lua cuvântul: Dan Dungaciu,
directorul Institutului de Ştiinţe Politice şi Relaţii Internaţionale „Ion I.C.
Brătianu” al Academiei Române și Petrișor
Peiu, directorul Departamentului de
Analize Economice din cadrul Fundației Universitare a Mării Negre.
O dezbatere similară a mai avut loc pe data de 17
decembrie 2015 la București și s-a bucurat de participarea unor invitați speciali, susținători ai înființării
și asumării Fondului Moldova.
Despre inițiativa dezbătută
în decembrie și propusă spre dezbatere și la jumătatea acestei luni se poate
spune că a captat atenția unui număr important de susținători. Apelul adresat principalilor decidenți ai statului român,
lansat recent, a fost asumat de un număr de 40 de organizații nonguvernamentale
de pe ambele maluri ale Prutului. Susținătorii acestei inițiative au solicitat
înființarea și dezvoltarea unui fond de investiții specializat – Fondul Moldova – ale cărui linii esențiale au fost deja trasate și lansate în spațiul
public de către Fundația Universitară a Mării Negre – ca instrument de
exprimare a sprijinului României pentru schimbări fundamentale și ireversibile
în Republica Moldova precum și ca instrument de reducere a decalajelor dintre
cele două maluri ale Prutului.
De ce Fondul
Moldova? – Aceasta este o întrebare la care răspundeau, pe 21 septembrie 2015,
pentru adevărul.ro, Dan Dungaciu și Petrișor Peiu. „Toate ţările europene care s-au dezvoltat după cel de-al
doilea război mondial au beneficiat de infuzii masive de capital din afară.
Republica Moldova nu este inclusă în planurile UE pentru extindere şi nici nu
are resurse interne să genereze dezvoltare. Unica soluţie rămâne un “plan
Marshall tailor-made”. Nici o altă ţară nu are vreun astfel de plan (şi nici
măcar vreun interes anume să îl propună). Singurul stat cu vocaţie în acest
sens este România”, se arată, pe scurt, în analiza celor doi.
Ce este Fondul Moldova?
Este un fond deschis de investiţii listat la
Bursa de Valori Bucureşti. El va începe cu constituirea, prin aportul statului
român, a unui fond de investiţii cu 100 milioane Euro, ajutor pe care România
îl promite oricum Republicii Moldova. În prima etapa, Ministerul de Finanţe va
subscrie integral suma de 100 milioane Euro. În etapa a doua, se vor emite
acţiuni noi în valoare de aceeaşi suma (100 milioane Euro) care se vor subscrie
de către investitorii interesaţi, în două tranşe (una pentru investitorii
institutionali şi alta pentru investitorii de retail). În etape ulterioare, Fondul
va emite acţiuni noi (prin majorare de capital social) în tranşe de câte 100
milioane Euro pe măsură ce vor exista proiecte de investiţii identificate. În
trei ani se poate atinge o valoare a fondului de 1 miliard Euro. (sursa: Dan Dungaciu, Petrișor Peiu | adevărul.ro | 21.09.2015)
Posibile întrebări în perspectiva viitoarei dezbateri
Dezbaterea de joi, de la Cluj-Napoca, este așteptată cu
mult interes și tocmai de aceea jurnalromanesc.ro lansează în discuție mai
multe întrebări ale căror răspunsuri ori vor fi date de organizatori
premergător dezbaterii, ori vor reieși pur și simplu din discuțiile ce vor fi
purtate joi, 14 ianuarie 2016, la Cluj-Napoca.
Ar fi
interesant de aflat ce
elemente de noutate va aduce noua dezbatere în contextul eforturilor de
constituire a Fondului MOLDOVA, având în vedere și ultimele evoluții de pe
scena politică din Republica Moldova. Instabilitatea politică permanentă de la
Chișinău, incertitudinea orientării proeuropene și pericolul alegerilor
anticipate pun serios la îndoială eficiența unei investiții de încredere pe
termen mediu și lung în Republica Moldova.
Fondul Moldova ar trebui conturat ca un fond
deschis de investiţii, listat la Bursa de Valori Bucureşti, care va începe cu
constituirea, prin aportul statului român, a unui fond de investiţii cu 100
milioane Euro, ajutor pe care România l-a tot promis oricum Republicii Moldova.
După cum știm, acest ajutor a fost suspendat până la o mult așteptată calmare a
crizei politice de la Chișinău. În aceste condiții, perspectiva îndeplinirii
acestei prime condiții de constituire a Fondului Moldova, adică perspectiva
deblocării acestui ajutor, pare din ce în ce mai îndepărtată.
Nevoia unui Plan Marshall pentru Moldova este
descris ca unică soluție și, mai mult, România este considerată de Dan Dungaciu
„singurul stat cu vocaţie în acest sens”. Dar
este de văzut ce argumente noi ar mai putea fi aduse în sprijinul acestei soluții,
ținând cont, așa cum subliniam, de vocația spre instabilitate, afișată, din
păcate, în ultimul an, de Republica Moldova.
Dezbaterea de mâine ar putea răspunde și la o
altă întrebare legată de posibilitatea unui plan similar și pentru Ucraina, un
alt stat frământat de incertitudinea alegerii unei direcții de acțiune.
De când s-a adâncit criza politică de la Chișinău
și, implicit, nesiguranța orientării proeuropene a Republicii Moldova, România
pare să se fi retras din prima linie a sprijinului consistent acordat Chișinăului,
iar în aceste condiții se pune fireasca întrebare dacă ar putea România să
revină la o politică de și mai mare apropiere față de republica soră de peste
Prut și dacă pot fi create premisele stabilității necesare unei schimbări de
percepție și atitudine.
„În realitate, atitudinea Bucureştiului faţă
de frontiera estică este şi un semn al valorii adăugate pe care România o poate
aduce spaţiului UE şi NATO din care a decis să facă parte. Fondul Moldova este
un proiect românesc şi euroatlantic, deopotrivă”, se spune în materialul de
descriere a planului pentru Moldova. Dar este de văzut, în continuare, ce ar
trebui să facă R. Moldova pentru a recâștiga încrederea României și prin
extensie încrederea UE.
Petrișor
Peiu: „România nu poate ajuta financiar Moldova, ci doar prin investiții”
Pe fondul unei situații extrem de complicate la Chișinău,
ieri, 14 ianuarie 2016, în ziua în care asupra președintelui Republicii Moldova
se făceau presiuni inimaginabile pentru a-l nominaliza premier pe Vladimir
Plahotniuc, la Cluj-Napoca a avut loc o dezbatere interesanță despre conceperea
unui plan de salvare a republicii de peste Prut. Proiectul statal al Republicii
Moldova a fost pus în discuţie cu multă consecvență, iar vorbitorii de la mult
așteptata dezbatere cu tema „Fondul Moldova – Planul Marshall al României
pentru Republica Moldova” au avansat câteva soluții posibile de ajutor pentru
Moldova, una dintre ele fiind aceea că România ar trebui să-şi regîndească,
acum, viziunea faţă de această ţară. O altă soluție avansată în acest sens ar
fi și crearea de către România a unui fond de investiţii prin care să se
investească în Republica Moldova în domenii în care ţara noastră nu a făcut-o
pînă acum. Dan Dungaciu, directorul Institutului de Ştiinţe Politice şi Relaţii
Internaţionale (ISPRI) al Academiei Române, dar și analistul economic Petrișor Peiu au făcut declarații interesante la dezbaterea de la Cluj-Napoca. În
exclusivitate pentru jurnalromanesc.ro, într-o intervenție telefonică, Petrișor
Peiu a mai precizat că problema se pune doar din perspectiva României și că de
la criza din Moldova „nu ne așteptăm la evoluții spectaculoase”. „Nu mai poate
fi vorba de niciun ajutor financiar pentru Moldova, ci doar de investiții.
Guvernul României nu poate ajuta azi Republica Moldova, pentru că ei nu au un
acord cu FMI și în aceste condiții, nimeni de pe acest glob nu îi poate ajuta.
Pe termen scurt nu există nicio perspectivă!”, mai spune analistul economic
Petrișir Peiu.
Evenimentul de la Cluj a fost găzduit de Facultatea de
Studii Europene din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca, și organizat
de Institutul de Ştiinţe Politice şi Relaţii Internaţionale „Ion I.C.
Brătianu”, Institutul de Cercetări Europene (ICE), Fundaţia Universitară a
Mării Negre, Centrul pentru Negocieri şi Medieri Internaţionale şi Europene
(CNMIE). De asemenea, parteneri ai evenimentului au fost studenţii din
organizaţia Grupul de Iniţiativă Basarabeană (GIB) Cluj-Napoca.
În opinia lui Dan Dungaciu, Republica Moldova se află
într-o criză de proiect şi nu e atât de important ceea ce se întîmplă în
prezent acolo, ci ceea ce se ce va întîmpla după. „Dincolo de tot ce se întâmplă
în Republica Moldova, ceea ce trebuie să ne intereseze pe noi este ce se va
întâmpla după. Problemele Republicii Moldova nu ţin de configuraţia politică a
Republicii Moldova de azi sau de mîine. Este ceva mult mai complicat ce se
întîmplă acolo şi este o sarcină mult mai complexă pe care România trebuie să
şi-o asume, dincolo de cine conduce azi sau mâine Republica Moldova. Lucrurile
sunt atât de complicate încât o schimbare de configuraţie politică nu e o soluţie.
Avem senzaţia ca dimensiunea de securitate pe care şi-a asumat-o inclusiv NATO
nu mai pare a fi atât de importantă. Până astăzi eram într-un fel de echilibru
pentru că nimeni de la NATO nu ne-a spus că dimensiunea estică este mai
importantă decât cea sudică, din zona Balcanilor. Am impresia că summitul NATO
de la Varşovia va fi ultimul summit în care Estul să mai conteze după care NATO
chiar şi UE e posibil să se orienteze mai degrabă spre dimensiunea sudică, cea
a balcanilor. În termeni politici Republica Moldova se află într-o criză de
proiect. Şi asta se vede şi din soluţiile pe care încearcă să le găsească unii
politicieni. Percepţia că anumite persoane pot salva un stat reprezintă un
indicator clar că avem o criză politică extrem de gravă. Criza mare a Moldovei
este dată de faptul că nu a reuşit ca dintr-un ethos regional să devină un
etnos naţional în care statul să devină funcţional. Astăzi suntem în situaţia
în care proiectul statal se pune în discuţie. Deci politic, strategic şi
identitar ar trebui să ne determine să gîndim altfel iar România ar trebui
să-şi regîndească viziunea pentru Est şi Moldova’’, a precizat Dan Dungaciu în
cadrul dezbaterii.
O posibilă soluție? Fondul Moldova
Directorul Institutului de Ştiinţe Politice şi Relaţii
Internaţionale (ISPRI) al Academiei Române, Dan Dungaciu, a mai spus că o
soluţie din partea României pentru Republica Moldova ar fi înfiinţarea „Fondului
Moldova”. „Fondul Moldova vine din această provocare pentru că ce s-a întîmplat
pînă acum nu a fost foarte de succes. E o criză de imaginaţie care se vede şi
în construcţia instituţională din România şi în discursurile partidelor şi în
cele oficiale. Prin urmare, Fondul Moldova a venit ca urmare a acestor
provocări şi ca o sugestie pentru dezbaterea publică. Prima premisă de la care
am plecat este că Fondul Moldova trebuie să fie ceva care să nu semene cu ce a
fost. Fondul Moldova propune crearea unui fond de investiţii prin care România
să investească acolo în termeni de bussines şi să se bazeze pe o administrare
de tip corporatist”, este de părere Dungaciu.
Moldova, cea mai importantă temă de politică externă
pentru România
În opinia expertului Dan Dungaciu, în ceea ce privește
situația din Moldova, la nivelul României e nevoie de un consens politic:
„Republica Moldova rămâne în continuare cea mai importantă temă de politică
externă a României, oricât am încerca să ne ferim de ea, iar în condițiile
elaborării unui plan, să fie cuprins şi Fondul Moldova”.
România ar
trebui să investească mult în Moldova
Coordonatorul
Departamentului de Analize Economice din cadrul Fundației Universitare a Mării
Negre, Petrișor Peiu spune că, în prezent, cu un PIB de 400 de miliarde de
dolari americani, România a ajuns cea de-a 45-a economie a lumii, iar dacă
lucrurile se vor dezvolta în ritmul actual, până în anul 2025, România va
ajunge a 40-a economie a lumii. În acest context, analistul
economic recomandă Guvernului să încerce să cumpere acțiunile companiilor care
exploatează resurse natural. În privința
expansiunii economice regionale, Petrișor Peiu spune că prioritatea ar trebui
să fie reprezentată de Republica Moldova. Una dintre ideile sale,expuse la
Cluj, este folosirea celor 100 de milioane de euro promise de România
Republicii Moldova pentru constituirea unui fond de investiții, condus după
principii corporative. Petrișor Peiu recomandă, de exemplu, cumpărarea
companiei feroviare moldovenești, dar și investițiile în distribuția de energie
și de apă, precum și în obligațiuni emise de Guvernul Republicii Moldova ori de
municipalitatea din Chișinău, iar în acest fel, cu banii proveniți din obligațiuni,
Guvernul și Primăria Chișinău să își poată finanța investițiile în dezvoltare.
Interviu
exclusiv cu Petrișor Peiu: „România nu mai poate ajuta astăzi Republica
Moldova, pentru că Republica Moldova nu are un acord cu FMI și ne având un
acord cu FMI, nimeni, nu neapărat România, nimeni de pe acest glob nu-i va da
niciun împrumut!”
Cum a fost
dezbaterea, în contextul evenimentelor de ieri de la Chișinău?
Noi nu am
plănuit să fie o așa suprapunere, dar ideea este că, în principiu, ceea ce
spunem și recomandăm noi, este cumva independent de evoluția de la Chișinău,
dar de principiu cam asta trebuie făcut, pentru că noi punem problema din
perspectiva României și atunci e mai puțin important ce evoluții sunt acolo,
evoluții care oricum nu pot fi prea grozave, nu ne așteptăm la evoluții
spectuloase de la Chișinău. Am plecat de la ideea că perioada de până în 2011 –
2012, în care ei au avut stabilitate și o oarecare creștere, ei au abeneficiat
de o conjunctură particulară, cu care nu se vor mai întâlni și alminteri ei
sunt condamnați la eșec. Au avut atunci o perioadă de creștere datorită
conjuncturii în care oamenii au avut posibilitatea de a pleca să lucreze în
străinătate și să trimită bani acasă, doar că ei au plecat definitiv și nu prea
mai trimit și atunci altceva bun pentru ei nu se poate întâmpla și de aceea am
venit pentru ei cu acest plan. Mai exact, declanșarea unui proces de investiții
din partea companiilor din România, înlocuirea paradigmei ajutorului pe care îl
dăm gratis și care nu produce rezultate cu investiții private pe care să le
facă companiile românești.
În condițiile
în care ajutorul României a fost blocat, mai există posibilitatea deblocării
lui?
Avem două
lucruri diferite: Cele 100 de milioane de euro era un ajutor pe care Guvernul
României îi dădea pentru finanțatea diverselor proiecte de acolo. Cele 150 de
milioane de euro reprezentau un împrumut și acest împrumut ulterior s-a blocat,
adică anulat deocamdată.
Și atunci
cum rămâne cu fondul de investiții?
Fondul de
investiții e altceva! Înseamnă că trebuie făcute niște investiții de niște
companii, nu un ajutor de stat! Nici măcat împrumut de la bugetul statului,
nici ajutor, ci investiții, adică cu banii respectivi, companiile românești să
facă investiții acolo, pe care să le controleze. Cu alte cuvinte, să cumpere
distribuția de electricitate, să cumpere calea ferată, să cumpere MOLDTELEKOM,
companiile de apă. La asta ne referim, nu la ajutor sau la orice altceva de
genul acesta!
În condițiile
de acum din Moldova, și insist pe acest lucru, România își mai poate întoarce
fața către Moldova?
România nu
mai poate ajuta astăzi Republica Moldova, pentru că Republica Moldova nu are un
acord cu FMI și ne având un acord cu FMI, nimeni, nu neapărat România, nimeni
de pe acest glob nu-i va da niciun împrumut. În ceea ce privește ajutor
nerambursabil, atunci când îl dai, pui niște condiții, ori condițiile pe care
le-a pus România sunt aceleași cu cele puse de Uniunea Europeană în general și
care nu s-au îndeplinit. Deci pe termen scurt nu există nicio perspectivă!
Ar putea
exista un plan similar și pentru Ucraina? E o întrebare venită de la cititorii
din Ucraina.
Pentru
Ucraina în general nu! Nu va exista un consens politic pe tema asta și nici nu
are România un obiectiv foarte clar legat de Ucraina, aici la Moldova e un
obiectiv constând în reunirea la un moment dat și sunt niște pași de făcut,
inclusiv ajutoare, burse, iar acolo nu este un asemenea obiectiv și atunci nu e
atâta determinare la nivel politic.
Petrișor
Peiu a mai declarat, în exclusivitate pentru jurnalromanesc.ro, că următoarele
două dezbateri de genul celei de la Cluj, vor avea loc la sfârșitul lunii
februarie la Craiova și în martie, pe o problematică mai largă, tot la
Cluj-Napoca.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu