Ca de obicei, în seara zilei de 15 ianuarie 2019, de ziua
naţională a Culturii Române, la sediul
Centrului Cultural Român „Eudoxiu Hurmuzachi” din Cernăuţi (str. Kobyleanska,
9) va avea loc o seară de romanţe
dedicată Zilei de naştere a Luceafărului
poeziei româneşti Mihai Eminescu.
În faţa publicului spectator va fi organizată şi
prezentată o expoziţie de cărţi noi despre viaţa şi opera marelui poet, iar cei
mai cunoscuţi interpreţi din regiune – Maria
Dovghei, Gică Puiu, Gheorghe Posteucă, Dumitru Caulea, corul Asociaţiei
„Anastasia” din Ciudei, raionul Storojineţ, conducător Diana Velea, Igor Raţă,
Alexandru Tărâţeanu, Elvira Maraşciuc, Mirabela Plevan, Elena Nandriş, ansamblul
„Fetele din Bucovina”, precum şi interpreţi din Suceava.
Invitată de onoare la seara de romanţe va fi doamna Maria Stoianov, artistă emerită a Republicii
Moldova.
Sunt invitaţi toţi admiratorii cuvântului eminescian
profesori, scriitori, ziarişti, oameni de cultură, studenţi, elevi din
clasele superioare.
Vă aşteptăm cu drag.
Începutul la ora 17. 00. Intrarea liberă.
*********************************************************
*********************************************************
MARIA
STOIANOV VA CÂNTA LA
CERNĂUȚI
La tradiționala seara de
romanțe desfășurată sub genericul ”La steaua care a răsărit”, organizată
în fiecare an de 15 ianuarie la centrul nostru (str.Kobylianska, nr.9) de Ziua
Culturii Române din Cernăuți, va susține un recital de cântece renumita interpretă Maria
Stoianov, artistă emerită din Republica Moldova,
Invitata de onoare a Centrului nostru este binecunoscută publicului
spectator din Bucovina în urma turneelor întreprinse de către formațiile etnofolclorice „Ștefan Vodă” și „Ethnos” din Republica Moldova, în cadul cărora ea a
evoluat nu odată.
Dar Maria Stoianov nu e cunoscută doar ca interpretă de
muzică populară, tradițională românească,
căci ea abordează cu succes și alte genuri de
muzicle decât muzica populară. Ea compune și interpretează și muzică ușoară, și muzică folk, și romanțe, tangouri, valsuri....
Mai puțini știu, însă, că ea
este și o talentată violonistă și compozitoare, având la activul ei peste 400 de cântece
care au intrat în repertoriul multor interpreți din Republica
Moldova și România, printre care se numără și renumiții cântăreți Paul Surugiu-Fuego și Ion Suruceanu, precum și interpretele Olga Ciolacu, Angela Marta, Anișoara Puică, Irina și Anatolie Bivol, Galina Ursu, Cezara, formația „Acord”, că ea este autoarea a două volume de versuri
– „Și îngerii ca omul plâng” și „Gânduri țesute în
suflet”, că în cadrul multor concerte de autor a cântat în duet cu Tudor
Ungureanu, starostele şi cobzarul ansamblului folcloric “Ştefan Vodă” din Căpriana,
cu starostele şi cobzarul ansamblului folcloric “Ştefan Vodă” din Căpriana
starostele şi cobzarul ansamblului folcloric “Ştefan Vodă” din Căpriana Anatol
Mârzenco, Zinaida Bolboceanu din Chișinău, precum și cu Paul Surugiu-Fuego din România.
De remarcat mai este și faptul că o bună parte din cântecele cărora le-a dat
viață, îndrăgite de melomanii de pe
ambele maluri ale Prutului, Nistrului și Tisei, răsună adeseori în diverse emisiuni radio și tv, la cererea ascultătorilor, că unele dintre ele au
devenit adevărate șlagăre, cum sunt
„Printre stele”, „Fericirea”, „Intoarce-te
la mine”, „Sărut mâna mamă”, „Dragostea mea”, „Adă-mi flori de liliac”, „Inimă”
„Chișinău” și „Unire, frați, unire” ș.a.
Participarea Mariei Stoianov la această seară de romanțe, dedicată Marelui nostru poet Mihai Eminescu, în Ziua
Națională a Culturii Române va fi o
adevărată sărbătoare a sufletului pentru nenumărații admiratori ai cântecului românesc.
Vă așteptăm cu mult
drag, stimată Doamnă.
Că și pe interpreții din regiunea noastră. Maria Dovghei, Gică Puiu,
Gheorghe Posteucă, Dumitru Caulea, corul Asociaţiei „Anastasia” din Ciudei,
raionul Storojineţ, conducător Diana Velea, Igor Raţă, Alexandru Tărâţeanu,
Elvira Maraşciuc, Mirabela Plevan, Elena Nandriş, ansamblul „Fetele din
Bucovina”. Și, desigur și pe
dumneavoastră, dragi spectatori, care sunteţi întotdeauna alături de noi
Începutul la ora 17.00.
Vasile Tărâțeanu,
Președintele
Centrului Cultural Român „Eudoxiu Hurmuzachi”
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Organizatorii
ROMÂNII DIN NORDUL
BUCOVINEI SUB STEAUA ETERNITĂȚII LUI
EMINESCU
I.
La
aproape 170 de ani de când a apărut pe firmamentul universului steaua
eternității lui Eminescu românii încă nu au conștientizat cum se cuvine, pe
deplin, rolul mesianic al Luceafărului Poeziei noastre. Cu atât mai mult, noi,
românii din afara Țării. Pentru noi, cei din Nordul Bucovinei, Eminescu exprimă
în mod plenar și desăvârșit spiritualitatea noastră națională, esența
identității noastre etnice. De acest adevăr ne-am pătruns în mod deosebit la
confluența de milenii, în jurul emblematicului an 2000, odată cu dezvelirea
statuii lui Eminescu la Cernăuți, în această veche urbe moldavă, întemeiate de
un înțelept Voievod, Alexandru cel Bun, ”întemeietorul
de legi”, după cum îi spunea însuși Eminescu. Și nu trebuie să ne sinchisim
să ne amintim nouă și totodată să le amintim și altora că Cernăuțiul, căruia
nouă ne placem să spunem că este orașul tânărului Eminescu, reprezintă una din
cele mai vechi localități ale Moldovei medievale menționate chiar în primele letopisețe ruse. După ani de
așteptare, de zbateri, de polemici, dar nu numai cu oponenți din rândul
populației majoritare acum, care s-au împotrivit cu îndârjire ridicării acestui
monument, după ani de luptă, în cele din urmă, fiindcă existența noastră a fost
o și este o luptă continuă în această frântură de nord a Arboroasei, pentru
demnitatea națională și pentru drepturile istorice ale noastre, statuia
Luceafărului Poeziei Române de la Cernăuți constituie unica victorie pe care am
obținut-o în lupta respectivă, unicul bastion pe care noi mai persistăm și
insistăm să ne menținem pe el, fiindcă în caz contrar vom dispărea în neant,
adică ne vom îneca într-o mare de străinătate. Și spun acest lucru să se știe
și pentru cei care au prins să vină de nu prea mult timp la statuia poetului cu
multă pompă și festivism, ceea ce nu îndreptățește cu nimic optimismul
manifestat ci, din contră, ar trebui să ne îngrijoreze, fiindcă lui Eminescu de
bună seamă nu i-ar plăcea tam-tamul în jurul numelui său pe care adesea îl
facem noi, încercând să substituim cu acesta adevărata prețuire, cunoaștere,
înțelegere și perpetuare a năzuințelor sale care rămân aceleași și în zilele
noastre, ba chiar devenind și mai stringente și mai vitale.
Pentru
noi, românii din regiunea Cernăuți, Eminescu a fost și va rămânea, probabil
încă mult timp, armă de luptă și totodată scut în apărarea istoriei noastre,
mândriei de neam, sentimentului și încrederii de stăpâni ai pământurilor
locuite de noi și stropite nu doar cu sudoarea, ci și cu sângele strămoșilor
noștri de-a lungul secolelor, ba chiar a mileniilor, dacă avem în vedere că ne
tragem de la daci. Prin Eminescu ca simbol al spiritualității românești și al
unității noastre naționale noi ne afirmăm originile vechi, foarte vechi,
dintotdeauna în acest spațiu, ne fortificăm rădăcinile atât de adânci în acest
sol. Prin Eminescu ne afirmăm demnitatea de neam, fiindcă Eminescu reprezintă
chintesența acestei demnități. Iată de ce forțele radicale ucrainene, forțele
antiromânești, și trebuie s-o spunem cu mult regret că asemenea forțe există
aici, adică toți neprietenii noștri își manifestă o atitudine foarte ostilă,
dar constantă, față de românii din Nordul Bucovinei în primul rând, dar și față
de întreg poporul român, ei încercând să conteste vechimea noastră aici,
istoria milenară a neamului daco-latin, singularitatea și identitatea noastră
națională, urmărind să ne umilească prin a-l ataca înainte de toate pe Eminescu,
încercând să-l desființeze ca și mare Poet, ca și gânditor de valoare universală,
ca și extraordinară personalitate culturală, în care scop se recurge la cele mai
diferite și nedemne metode, înventându-se minciuni sfruntate care apoi sunt
tirajate în ziarele de limbă ucraineană.
Pe
noi nu ne poate induce în eroare faptul că repsectivele intenții nu urmăresc
alt scop decât cel de a ne umili, de a ne leza demnitatea națională, însă, pe
de altă parte, asemenea ofense comportă și un alt aspect, la fel de dureros, la
fel de dăunător, fiindcă sunt folosite pentru a provoca la populația titulară
acum un sentiment de suspiciune și neîncredere față de români, de a crea în
sânul acesteia o opinie ostilă și defavorabilă față de revendicările legitime
ale societăților românești privitoare la dreptrurile naționale care au fost
nesocotite în trecut, iar acum ne sunt refuzate aproape în totalitate. Foarte
grăitor și strigător la cer este apelul făcut public al unor asemenea forțe
care de acum clamează și cer, fără pic de jenă, sus și tare, în contradicție cu
orice legi și orice bun simț, ucrainizarea totală și imediată a puținelor școli
românești rămase încă în regiune de la ... fostul regim totalitar sovietic.
Articolele sistematice calomnioase la adresa Poetului nostru, în care opera sa
și pilda sa morală și intelectuală văzute prin optica deformată, perversă,
chiar monstruoasă ai acestor apologeți ai extremismului ucrainean, în care
poetul este dat drept ”dușman al
poporului ucrainean”, renegat și transfug din sânul poporului ucrainean
care s-a pus în slujba românilor, nu au urmărit altceva decât a trezi la
ucrainenii de rând, la oamenii simpli o atitudine suspectă și intolerantă în
ultimă instanță și o animozitate ce este absolut neîndreptățită față de cei cu
care conviețuiesc împreună de atâta timp, folosind în acest sens numele
Luceafărului poeziei noastre, biografia și opera sa.
Noi
comitem o mare blasfemie la adresa Poetului doar repetând aceste inepții și
absurdități, dar trebuie să le spunem, fiindcă, zic ei, Eminescu ar fi un ”geniu rău” sau un ”rău cu rațiune”, după cum a fost intitulat un așa-zis apel al unor
formațiuni politice și organizații neguvernamentale împotriva ridicării statuii lui Eminescu la
Cernăuți, apel care a fost difuzat în presa ucraineană, ba chiar și la
manifestarea de inaugurare a monumentului într-o zi de 15 iunie, din anul 2000.
Asupra celor ce nu cunosc istoria, asupra ignoranților așa-zisele ”argumente”
desigur false, necorespunzătoare realității, citatele trunchiate din Eminescu,
interpretările premeditat răuvoitoare ar putea să aibă și au un anumit impact,
nu trebuie să ne facem în acest sens iluzii (să ne aducem aminte de decapitarea
bustului lui Eminescu la Hliboca, care s-a produs mult mai târziu după anul
2000, iar în prezent cu mare regret trebuie să spunem că există un teren mult
mai fertil pentru așa ceva), de aceea sarcina noastră a fost și rămâne combaterea
elucubrațiilor otrăvitoare la adresa ființei noastre spirituale, demascarea
”argumentelor” cu ghilimelele de rigoare ale acestor forțe și ne referim în
primul rând la cititorii de limbă ucraineană. Dar, cum se spune, o asemenea
misiune rămâne deocamdată imposibilă, fiindcă nici un ziar ucrainean din
Cernăuți n-a publicat vreodată un articol în acest sens, deoarece pe asemenea
așa-ziși jurnaliști pur și simplu nu-i interesează adevărul. Ba mai mult, toate
aceste atitudini, vrând-nevrând, ne bagă pe noi, românii, la îndoieli că
acestea ar constitui o campanie premeditată. Cel mai bine ne convinge de
aceasta un exemplu mai vechi, care se referă la același apel privitor la ”răul cu rațiune„ pe care l-ar
reprezenta, chipurile, Eminescu, pentru ucraineni, când animați de imoldul de a
demola atacurile ofensatoare la adresa Poetului nostru național, precum și
nutrind iluzia că conlocuitorii noștri ucraineni ar trebui să cunoască adevărul
în general sau cel puțin adevărul pe care noi îl considerăm că așa este, dispunând
în acest sens de dovezi covârșitoare în viziunea noastră, am scris un articol
în care am fundamentat în numele Societății ”Mihai Eminescu” poziția românilor
din Nordul Bucovinei cu privire la atacurile furibunde ale extremei ucrainene
împotriva lui Eminescu și a valorilor noastre naționale. Articolul era
intitulat ”Răul cu rațiune” sau rațiunea
răului și a urii?” și a fost publicat în ”Plai Românesc”, însă obiectivul
principal era ca nu în ultimul rând să fie adus la cunoștința cititorilor
ucraineni, adică ai celor care citesc
numai ”Ceas” sau ”Molodîi bukovineț” etc. și nu dețin alte surse de informare, de
altfel anume în aceste ziare a și apărut apelul respectiv. Articolul a fost
tradus în limba ucraineană și trimis la toate publicațiile din Cernăuți cu
solicitarea de a fi oferit spre lectură abonaților, motivându-se într-o
scrisoare aparte dreptul acestora de a cunoaște și poziția intelectualilor
români, adică de a cunoaște adevărul. Evident că nici un ziar ucrainean nu l-a
publicat și atunci am hotărât să cerem intervenția organelor ce stau la
protecția legii în Ucraina, adică a procuraturii, a comitetului de stat pentru
informații (exista pe atunci un asemenea organ), invocând dreptul nostru la
replică și acuzând intenția de instigare la ură interetnică venită din partea autorilor
apelului etc... Însă răspunsul primit de la procuratură era pe măsura ziarului
”Ceas” și al celorlalți apelanți, adică unul batjocoritor, arogant, cu totul
lipsit de respect față de comunitatea noastră: ”Dacă Eminescu se simte
calomniat, n-are decât să acționeze în judecată publicațiile respective..”.
Când o asemenea atitudine este manifestată de persoane particulare, chiar și de
anumite formațiuni publice este una, iar când astfel își dau în petec organele
de stat atunci nu putem să nu bănuim, oricât de obtuzi vom fi considerați că
suntem, că atitudinile date sunt încurajate chiar de statul în care locuim. Este
trista constatare la care ajungem fără să vrem și vom arăta ridicoli dacă vom
încerca să căutăm alte explicații. Adică extremiștii ucraineni au indulgență
din partea statului la noi ofense și atacuri.
II.
Din
fericire, tot Eminescu ne îndrumă cum să facem față unor astfel de situații,
cum să ne întărim moralul, să depășim greutățile și să nu disperăm. Noi trebuie
să avem suficientă răbdare și perseverență pentru a ne exprima poziția și
punctele de vedere având drept armă chiar argumentele și motivațiile Poetului
exprimate acum un secol și jumătate, dar care rămân valabile și acum și
probabil vor mai fi la ordinea zile încă mulți ani înainte. Eminescu este cel
mai mare patriot român, afară de oamenii politici și oștenii țării, vreau să
spun eu, care a pledat pentru unitatea tuturor românilor în mod consecvent și până
la sacrificiu. De acest lucru trebuie să ne aducem aminte nu doar în anul
centenar al Marii Uniri, fiindcă obolul Poetului este de neprețuit și ne ajută
de fiecare dată când căutăm un sprijin în trecut, la înaintașii noștri.
Eminescu s-a preocupat deosebit de aproape de problemele românilor de
pretutindeni. Articolele sale pe această temă reprezintă o adevărată sursă de
documentare istorică, dar și de model cum ar trebui ele abordate în prezent, de
solidarizare a tuturor conaționalilor noștri aflați în diverse zone geopolitice
acum un secol și jumătate, dar la fel de valabile sunt și în acest secol al
XXI-lea, în egală măsură referitoare fie la românii bucovineni, fie la cei
basarabeni sau transilvăneni, deși nu i-au scăpat din vedere nici cei din
Balcani sau alte zone. Aprecierile privind situația românilor în cutare sau
cutare provincie aflată în afara fruntariilor Patriei sunt de o precizie și profunzime
definitorii. Iată un exemplu deosebit de elocvent de acest gen referitor la
Transilvania, aprecieri făcute acum un secol și jumătate, dar care corespund sută la sută situației
noastre de astăzi într-un stat pe care Eminescu nici n-a bănuit vreodată că ar
putea exista: ”Ieșită din niște școli mizerabile (poetul se referă la pătura
guvernatoare ungurească din Transilvania), a căror singură țintă e propagarea
minciunii, în care n-au învățat nimic alta decât fanatismul, primind o
educațiune care avea de principiu de a stinge tot ce în suflet e curat, uman, nobil,
pur, s-au infiltrat în capetele unei generații june și de aceea docile niște
principii sistematice, în flagrantă contradicție cu tot ce era mai nobil în
spiritul secolului nostru.... Aceste principii sistematice ale lor, scoase
deductiv dintr-o istorie falsificată, escamotate din concepția exagerată a
națiunii lor, din noțiunea falsificată a dreptului - ce puteau fi ele decât
pure minciuni? În viața publică însă ei judecă consecvent pe baza acelor
principii mincinoase; de aceea nu ne poate prinde mirarea dacă toate
consecințele ce le trag din principii falsificate nu sînt, nu pot fi, decât
iarăși false. Nu trebuie dar să ne mirăm dacă ei aplică principiile cele mai
mari din viața publică a popoarelor așa cum le aplică; pentru că ei le-au
înțeles pe dos, pentru că țesătura falselor noțiuni fundamentale i-au făcut
incapabili de a cugeta drept. Cine nu știe acuzațiunea ce ni se face nouă
românilor pentru că solicităm pentru noi ceea ce ei au solicitat pentru
dânșii?” (”Echilibrul”, aprilie
1870).
Aici
avem răspunsul, ce ne vine de la distanța de peste 150 de ani, dar care au
trecut ”în tot atâtea clipe”, la o
întrebare pe care noi ne-o punem înșine, dar o punem și altora de aproape trei
decenii, iar în special în ultimii patru-cinci ani: de ce statul ucrainean
procedează acum cu noi, românii, așa cum au procedat mai întâi rușii, apoi
sovieticii cu ucrainenii? Luați orice manual de istorie a Ucrainei din orice
clasă și o să vă convingeți că aproape integral istoria respectivă se rezumă în
fond la lupta ucrainenilor pentru limbă, promotorii acestei lupte fiind
glorificați peste măsură și noi nu am avea nimic împotrivă. Însă de ce dreptul
nostru la limbă, la limba noastră cea română, pe care l-am avut dintotdeauna
sub cele mai diverse stăpâniri și imperii acum este declarat nelegitim și este persecutat?
Explicația ne-o dă Eminescu în chip desăvârșit, genial. Pe parcurs punând și un
diagnostic magistral și incombatabil cu privire la fondul școlii de astăzi în
care învață copiii noștri.
Nouă, românilor, ne place foarte mult să
vorbim despre trecutul nostru în acest spațiu. Cu atât mai mult, anul trecut
care a fost unul centenar, dar nu numai fiindcă trecutul a fost și rămâne una din
puținile alifii ce ne unge la suflet. Pe de o parte este și de înțeles, altceva
ce ne rămâne de făcut când prezentul ne oferă doar resentimente. Pe de altă,
însă tragem oare concluziile necesare din evocarea trecutului nostru glorios?
Oare nu reprezintă pentru trăitorii de azi de cele mai multe ori asemenea
evocări doar un prilej de a ne lamenta și a ne intensifica frustrările
naționale? La Eminescu găsim răspuns și la astfel de dileme. Bunăoară, în ”Notițe asupra proiectatei întruniri la
mormântul lui Ștefan cel Mare la Putna”
(septembrie 1870) poetul scrie
următoarele: ”Serbarea la mormântul lui Ștefan cel Mare, deși pornită mai mult
dintr-un sentiment de pietate către trecutul nostru pe cât glorios, pe atâta
nefericit, totuși cu vremea ideea a început a prinde un interes mai bogat decum
puteam presupune din început. S-a născut conștiința că o întrunire a
studenților români din toate părțile ar putea să constituie și altceva decât o
serbare pentru glorificarea trecutului nostru și că, cu o ocaziune atât de
favorabilă în feliul său, am putea să ne gândim mai serios asupra problemelor
ce viitorul ni le pune cu atâta necesitate. Viitorul însă e continuarea, în
cazul cel mai bun, rectificarea trecututlui. ... Pentru o rectificare a
greșalelor și lipsurilor prezentului, care mâine va fi firește pentru noi toți
trecut”. Adică concluzia lui
Eminescu este cât se poate de evidentă – trebuie să ne cunoaștem trecutul,
pentru ca să putem îndrepta prezentul și viitorul.
Și
încă un învățământ de la Eminescu, un îndemn, ultimul. Cetire de la Eminescu: ”Se
zice că trebuie să cerem de la unguri cutare ori cutare lucru (adică
drepturi) – iată iarăși terenul fals. Cum pot ei fi competinți de a ne dărui
lucruri pre care stăpânul le dăruiește servului? Suntem noi servii lor?
Drepturile se dăruiesc?” (”Echilibrul”,
aprilie 1870) – se întreabă retoric
poetul. Evident, este vorba de drepturile fundamentale ale omului date de
Dumnezeu prin simplul fapt că ne-am născut oameni și nu dăruite de nu știu
cine. Este, de fapt, ceea ce facem noi –
ne cerșim în continuu drepturile noastre naționale, drepturile pe care nimeni
niciodată nu se grăbește să le ofere altcuiva. Din contră, acum până și
adevărul istoric este urmărit penal (perchezițiile de la Centrul Cultural
”Eudoxiu Hurmuzache și amenințări cu dosar penal pentru evocarea Marii Uniri). Îndemnul
sau cum se spune acum mesajul poetului este clar ca bunăziua – demnitatea
națională, drepturile naționale se obțin doar prin luptă și nu cântând și
dansând cu mare mândrie, falsă până la urmă, că, vedeți, suntem mari patrioți! Deocamdată
mai putem cânta și dansa, și noi abuzăm până peste cap de un asemenea
”privilegiu”, după cum încearcă unii să ni-l prezinte și să-l fluture drept
stindardul unei mari izbânzi, deși nu este altceva decât libertatea imaginară
pe care ne-o permite lungimea lanțului, care oricând poate fi scurtat la moftul
oricărui funcționar al statului ucrainean actual, fiindcă drepturile minoritarilor
în această țară nu sunt după legile și principiile universale, iar observatorii
europeni care veghează deosebit de vigilent în alte țări astfel de situații,
aici le trec cu vederea în mod inexplicabil, dar cinic. Dacă vom fi în stare să
luptăm pentru drepturile noastre, atunci le vom avea, dacă nu ... atunci vom
continua să ne lamentăm în stil mioritic, fiindcă logica exclusivismului (termen
folosit chiar de Eminescu) național ucrainean, ca și a tuturor exclusivismelor
de acest gen din lume, este irațională, de neoprit și incapabilă de a se
autocenzura, din păcate.
Ștefan BROASCĂ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu